برخی چالشها در یادگیری زبان انگلیسی (برای کودکان ایرانی)

آنچه در این پست میخوانید

کودکان ایرانی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی با چالش های متعددی روبرو هستند. در ادامه به برخی از آنها پرداخته می شود:

 

۱. محیط تک زبانه

در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، بیشتر کودکان ایرانی در محیطی رشد می کنند که تنها از یک زبان (زبان مادری که اغلب فارسی است) استفاده می شود. این محدودیت می تواند اولین و بزرگترین چالش در یادگیری زبان دوم یا خارجی (انگلیسی) باشد، چراکه یادگیری موثر هر زبانی نیازمند تکرار و تمرین و استمرار است و نقش کلیدی محیط در بهبود و سهولت یادگیری بر کسی پوشیده نیست.

 

۲. نظام آموزشی

پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران از انعطاف و قدرت لازم برخوردار است یا خیر. در حالی که تقاضا برای زبان انگلیسی زیاد است، در مورد اثربخشی آموزش زبان انگلیسی بحث هایی وجود دارد. بر اساس آخرین مشاهدات و اخبار، متاسفانه با دستکاری در منابع آموزشی اصلی (اورجینال) و تلاش برای بومی سازی آنها، به نظر میرسد این مسیر از هدف اصلی خود باز مانده است و نمود آن را می توان در نمرات بچه ها و راندمان کلاس های مدرسه مشاهده کرد.

 

۳. انگیزه و عوامل اقتصادی-اجتماعی

مسائل سیاسی و اجتماعی-اقتصادی بر انگیزه خانواده های ایرانی و یادگیری زبان انگلیسی در فرزندشان تاثیر میگذارد. برای بزرگسالان نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رقابتی بودن بازار کار، فکر یافتن فرصت های شغلی بهتر و یا حتی مهاجرت ممکن است خیلی ها را وسوسه کند، اما به نظر میرسد یادگیری زبان بین المللی یکی از نیازهای اولیه برای موفقیت در این راه باشد.

همچنین نابرابری های اقتصادی می تواند دسترسی به منابع و فرصت های با کیفیت یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، چنان چه خانواده ای توان پرداخت شهریه کلاس های آموزشی را نداشته باشد از فرستادن فرزند خود به موسسات صرف نظر میکند.

 

۴. مواد درسی و برنامه آموزشی

نظام آموزشی همواره نیازمند تهیه و ارائه منابع انگلیسی مناسب و بهروز است. ایجاد محتوای جذاب، مرتبط و موثر بحثی تخصصی و چالش برانگیز است.

اولویت بندی و بررسی نیازها برای دوره های عمومی انگلیسی با در نظر گرفتن علایق فراگیران و تغییرات روز دنیا به تعیین اهداف یادگیری موثر کمک می کند.

 

۵. مدرسان و مربیان

مدرسان و مربیان نقشی حیاتی در آموزش دارند. درک چالش ها یادگیری زبان را بهبود بخشد.

به بیانی دیگر، مربیان باید توانایی تدریس به کودکان را داشته باشند؛ منظور اینست که بتوانند مفاهیم را به زبان ساده تبیین کنند و از روش های تدریس جذاب و ویژه برای هر کودک استفاده کنند.

 

علیرغم این چالش ها، آموزش زبان انگلیسی در ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد و مربیان و زبان آموزان در تلاش اند تا با غلبه بر موانع از مزایای یادگیری زبان انگلیسی بهره مند گردند.

 

 

Photo by Towfiqu barbhuiya on Unsplash

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *